Stravinsky och Coco Chanel

Coco Chanel and Igor Stravinsky. Left: CC:BY-NC (Flickr hto2008); right: CC:BY-NC-SA (Flickr Zachary Veach)

Coco Chanel and Igor Stravinsky. Left: CC:BY-NC (Flickr hto2008); right: CC:BY-NC-SA (Flickr Zachary Veach)

Ryktet säger att Igor Stravinsky hade en romans med modeskaparen Coco Chanel. Under Music Around-festivalen kommer en utställning skapad av studenter och forskare från Danmarks Designskola att visas i Malmö Konserthus – en utställning som bygger på det avskalade formspråk som både Stravinsky och Chanel använde i sin konst, och som utforskar förhållandet mellan kläder och toner och mellan Coco och Igor. Utställningen är skapad av två kläddesigners, en grafisk designer och en videokonstnär.

Ett av syftena med utställningen är att man bättre ska förstå musiken genom att få en koppling till den tidsanda och det sammanhang musiken skapades i.

Music Around börjar den 9 oktober och under några dagar genomförs det konserter på båda sidor sundet. Några av de plagg som kommer att visas finns i denna PDF.

Text: Jakob Ion Wille, Tilde Bay Kristoffersen och Marie Brandt Overbye, KADK.

Ur Igor Stravinsky i Musikalsk Poetik, 1942:

Dragten, som moden foreskriver folk, der tilhører en bestemt generation, pånøder dem, der bærer den, en bestemt gestikuleren, en fælles holdning og gangart, bestemt af klædedragtens indretning. På samme måde sætter det musikalske apparat, som en periode anvender, sit præg på det musikalske sprog og, om man så tør sige, på den musikalske gestus, ligesom på komponistens holdning over for råmaterialet af toner. Disse elementer er de umiddelbare bærere af det sammenspil af særegenheder, der hjælper os at bestemme musikalsk sprog og stil.

Tøj og Toner
Den russiske komponist Igor Stravinsky boede i en periode henover sommeren 1920 sammen med sin familie hos den franske modeskaber og stilikon Gabriella Bonheur “Coco” Chanel i hendes villa Bel Respiro i den Parisiske forstad Garches. Rygterne talte om en amourøs forbindelse mellem de to berømtheder. Årene blev i det mindste afgørende for dem begge. For Stravinsky blev 1920erne begyndelse på hans såkaldte neo-klassicistiske periode, mens Chanels modehus i Paris oplevede stor succes, der blandt andet talte udviklingen af den ikoniske parfume Chanel No. 5 (1921).

Det er ikke usandsynligt at Chanel og Stravinsky har fundet gensidig inspiration i hinandens arbejder. Det vides at Chanel gennem donationer delvist sikrede re-præmieren for Stravinskys skandaleombruste ballet Le Sacre du Printemps med Ballets Russes. Chanels enkle grafiske stil har et rytmisk udtryk, der finder en mere ekspressiv og kulørt form i Stravinskys værk. Stravinsky og Chanel er fælles om skarpheden, tydeligheden og kraften i deres udtryk, hvad enten den udfolder sig i toner eller tøj.

Stravinsky står som en af det tyvende århundredes mest betydende komponister, mens Chanel i generationer har inspireret unge designere gennem sin fremsynede gentænkning af kvindemode i form, farver og materialer. Marie Brandt Overbye og Tilde Bay Kristoffersen – to nyudklækkede kandidater fra Kunstakademiets Designskoles beklædningslinje – viser hvor fremtidens kvindemode kan være på vej hen.