”Nalle i rymden” – en musikupplevelse bortom tid och rum

Forskare och masterstudenter från Medea, Malmö högskola, har i samarbete med Malmö symfoniorkester utforskat nya format för att göra klassisk musik tillgänglig för barn och vuxna.

Här utforskas Nalle-appen. CC:BY Medea.

Här utforskas Nalle-appen. CC:BY Medea.

Text: Marie Ehrndal (ursprunglingen publicerad på mah.se)

Lördagen den 29 mars bjöd konserthuset in till tre föreställningar inom ramen för temat ”Nalle i rymden”. Malmö symfoniorkester ger flera gånger årligen Nallekonserter, där barn och deras föräldrar tillsammans kan dela klassiska musikupplevelser. Varje konsert har ett eget tema, och i lördags var det dags för Nalle att utforska rymden efter ljud och musik.

Genom ett nära samarbete mellan högskolan och Malmö symfoniorkester har ”Nalle i rymden” kunnat bli ett transmedialt koncept som uppmuntrar till medskapande och publikdeltagande. Forskare och medarbetare på Medea, Malmö högskola, har i samarbete med Rikard Lundstedt och Gabriella Bergman från Malmö symfoniorkester arbetat fram en applikation som utöver att uppmuntra till deltagande och medskapande, även har potentialen att förlänga musikupplevelsen över tid.

Applikationen fungerar lite som ett digitalt instrument, där barnen kan trycka på och dra i planeterna i ett solsystem för att manipulera ljudet på olika sätt. Musiken, som är komponerad särskilt för applikationen, är skriven av kompositören Niklas Schmidt.

Genom kursen ”Collaborative media” har även masterstudenter inom interaktionsdesignprogrammet arbetat med att ta fram designkoncept som kan uppmuntra till publikdeltagande i foajén. De två studentgrupperna arbetade fram installationer genom vilka barnen uppmuntrades att själva utforska och komponera musik. I installationen ”Nalle’s Magic Music Hoops” kunde barnen kasta sina kramdjur genom färgglada ringar för att spela upp olika ljudloopar, och i ”Nalle’s Space Program” kunde barnen utforska musiken med färgglada knappar.

Studenterna beskriver sina erfarenheter av samarbetet positivt, och att det varit särskilt intressant att jobba nära och kunna utvärdera sina prototyper i relation till ett specifikt evenemang.

– Vi fick väldigt god insikt i hur vi skulle kunna förbättra installationen. Barnen hade kul och det är en stor komplimang för oss att se hur engagerade de var i aktiviteten, säger Michelle Vesterlaken.

– Även om vår prototyp inte riktigt fungerade hade barnen väldigt kul med den, och deras föräldrar verkade väldigt intresserade av hur den fungerade och vad det var, säger Tor Hellström.

Musiken som användes i både applikationen och installationerna framfördes under konserten, och tanken var att dessa aktiviteter skulle kunna engagera barnen i musiken före likväl som efter konserten. Tanken med helheten har varit att göra klassisk musik mer tillgänglig, uppmuntra till kreativt medskapande samt att låta musikupplevelsen spänna över tid och rum.

Läs mer om Nalle-appen och läs även den design brief studenterna jobbade utifrån.