Nalle i rymden: testraketen är iväg

Lördagen den 29 mars var det Nallekonsert med Malmö symfoniorkester. Denna gång på temat rymden. Då lanserades Nalle i rymden, en digital leksak med klassisk musik för barn.

NALLE-RYMDEN-STORY-CCBY-MARIE-EHRNDAL

Nalle story—grafiskt formgiven av Marie Ehrndal CC:BY

Se bilder från konserten här!

Applikationen Nalle i rymden är grafiskt formgiven som ett solsystem och består av flera unika melodier som barnen kan experimentera med. Här finns också mikrofoner illustrerade som rymdraketer som möjliggör att barnen kan spela in egna ljud, t.ex. genom att sjunga, prata, klappa händer eller spela instrument. Appen fungerar helt enkelt som en sequencer: genom att interagera med solen, planeterna och raketerna kan barnen mixa, spela in och skapa egna kompositioner. Syftet med appen är att barnen på ett lekfullt sätt ska kunna utforska den klassiska musiken och själva vara medskapande.

Testraketen går att ladda ner på Google Play (för dig med Android) och på App Store (för dig med Iphone eller Ipad). Se nedan för hur man använder appen!

Musiken är inspelad av Malmö symfoniorkester och för ändamålet specialskriven av den danska tonsättaren Nicklas Schmidt. Appen är utvecklad av ett team bestående av forskare och utvecklare från Malmö högskola och medarbetare på MSO. Appen befinner sig än så länge på prototypstadiet. Till sin hjälp har teamet haft en grupp barn som agerat s.k. ”superusers” som löpande prövat prototypen under arbetets gång. Prototypen är utvecklad inom ramen för det Öresundsregionala Interregprojektet Musikalisk upplevelsedesign som arbetar för att utveckla nya publika upplevelser inom ramen för den klassiska musiken.

RYMDNALLE-SCREEN-RETINA1

Gränssnittet för Nalle i rymden


Video: Nicklas Schmidt berättar om idén bakom musiken till Nalle i rymden-appen (se på YouTube). Klicka på ikonen mellan klockan och kugghjulet för engelska undertexter. 

Vad är syftet med Rymdnalleprototypen?
– Vi vill undersöka hur barn kan engageras i klassisk musik genom aktivt skapande, berättar Erling Björgvinsson, lektor i interaktionsdesign på Malmö Malmö högskola. Forskning visar nämligen att graden av medskapande har stor betydelse för barns eventuella kulturella engagemang längre fram i livet. Dessutom, och inte mindre viktigt, är det angeläget för kulturinstitutioner att skapa format för barn där de själva får skapa. Därför valde vi att bygga denna prototyp. Det handlar inte om marknadsföring, utan om att skapa metoder att bygga fördjupande relationer med publikgrupper. Appen kan vara ett litet steg i ett sådant tänk. Det är alltså inte tekniken i sig som är det viktiga, utan hur den kan stödja social gemenskap kring en konsert som dessutom kan förlänga konsertupplevelsen före, under, och efter mötet med musikerna på scenen. På sikt skulle det vara intressant att se vad som händer om MSO skulle involvera barn eller andra publikgrupper tidigt i processen när de vill utveckla konsertformat.

Nedan följer den beskrivning av appen som den ser ut när man laddar ner den.

Hjälp Nalle att göra rymdmusik!

NALLE-RYMDEN-CCBY-MARIE-EHRNDAL

Grafiken är skapad av Marie Ehrndal CC:BY

Nalle är på expedition i rymden för att hålla utkik efter liv, musik och ljud utanför vår galax. Nu behöver Nalle din hjälp att undersöka ljud i ett fjärran solsystem! Bege dig ut i rymden och skapa nya melodier med hjälp av olika planeter, som var och en har flera unika melodier som du kan experimentera med. Håll utkik efter rymdraketer! När du trycker på en sådan kan du spela in egna ljud. Pröva att sjunga, prata, klappa eller kanske spela på ett instrument? Du kan också spela musik baklänges genom att dra planeterna och raketerna motsols. När du känner dig klar med din melodi kan du skicka den till Nalle.

Funktioner

  • Solen har tre olika ljud som du kan skifta mellan. Det är grundtoner som skapar olika stämningar i din melodi.
  • Det finns fyra olika planeter, som var och en har två melodier du kan välja mellan. Varje planet representerar olika instrumentgrupper: Den rosa planeten spelar musik av fioler och andra stråkinstrument. Den gula planeten spelar musik av trumpeter och andra mässingsinstrument. Den blå planeten spelar musik från klarinetter och andra träblåsinstrument. Den gröna planeten är musik från pukor, cymbaler och annat slagverk.
  • Det finns tre rymdraketer. När du trycker på en sådan kan du spela in egna ljud. Pröva att sjunga, prata, klappa eller kanske spela på ett instrument?
  • Du kan stänga av ljudet på en planet genom att kasta ut den. Efter en liten stund kommer den fram igen som en grå planet. Om du trycker på den grå planeten börjar den spela igen.
  • Du kan också spela musiken baklänges genom att dra planeterna och raketerna motsols.
  • När du känner dig klar kan du skicka din melodi till Nalle genom att klicka på skickasymbolen längst upp till höger.
  • Du kan alltid börja om genom att klicka på papperskorgen längst ner till höger.

Övrigt

  • Barnvänligt gränssnitt
  • Inga tredjepartsannoner
  • Inga köp inuti appen

Om prototypen Nalle i rymden
Musiken är inspelad av Malmö symfoniorkester och komponerad av den danske tonsättaren Nicklas Schmidt. Prototypen är programmerad av Rikard Lundstedt och grafiskt formgiven av Marie Ehrndal.

Interaktiv design av Erling Björgvinsson, Marie Ehrndahl, Rikard Lundstedt, Nicklas Schmidt, Karolina Rosenqvist och Gabriella Bergman. “Nalle i rymden” är resultatet av ett samarbete mellan Malmö symfoniorkester och Medea, Malmö högskola.

Prototypen är utvecklad inom ramen för det Öresundsregionala projektet “Musikalisk upplevelsedesign”, som arbetar för att utveckla nya publika upplevelser inom den klassiska musiken. Läs mer om projektet.

Tack till våra ”superusers”: Sam, Esmeralda, Klara, Minna, Hedda, Ebba, Nils och deras föräldrar för deras hjälp med att utveckla appen!

Ladda ner programbladet här.